ACTIVITATI OBLIGATORII


In cadrul gradinitei se aplica curriculum educational national si se desfasoara urmatoarele activitati instructiv-educative ce au ca rol dezvoltarea psihica a copilului.
Educarea limbajului
Viata omului nu este posibila in afara comunicarii pentru ca omul comunica in mediul in care traieste, iar dezvoltarea lui psihica este legata de comunicare.
Dezvoltarea capacitatii de comunicare in gradinita este unul din obiectivele majore care se realizeaza in mod treptat, prin largirea relatiilor verbale cu cei din jur, in conditiile manifestarii de catre copil a curiozitatii de cunoastere a obiectelor, pe de o parte, a atitudinii interogative referitoare la originea si cauza unor fenomene, pe de alta parte.
In vederea formarii capacitatii de comunicare la prescolari, educatoarea are in vedere caracteristicile esentiale ale vorbirii la varsta prescolara pentru a realiza urmatoarele obiective:
o                    sporirea expresivitatii limbajului prin epitete si comparatii;
o                    trecerea de la limbajul interior la cel exterior prin stimularea dialogului dintre copii sau al acestora cu educatoarea;
o                    dezvoltarea capacitatii de pronuntie corecta;
o                    dezvoltarea unei exprimari corecte din punct de vedere gramatical si sintactic;
o                    dezvoltarea vocabularului – a numarului de cuvinte utilizate in vorbire;
Cum dezvoltam ceea ce ne-am propus?
Metode de stimulare a limbajului:
o                    teatrul de papusi. Se poate interpreta orice poveste cunoscuta. Educatoarea foloseste un CD pe care este expusa povestea si papusi pe care le manevreaza pe masura ce se deruleaza povestea;
o                    repovestirea de catre copii a unei povesti cunoscute;
o                    lectura dupa imagini. Copiii analizeaza cu ajutorul educatoarei o imagine, un tablou, invatand sa puna intrebari, sa raspunda la ele, sa se exprime corect;
o                    memorizarea -exerseaza si dezvolta memoria, imaginatia si gandirea, precum si vorbirea expresiva;
o                    jocul didactic asigura intelegerea, fixarea sau repetarea cunostiintelor in mod placut;
Activitatile matematice
Activitatile matematice au rol deosebit in dezvoltarea proceselor cognitive si afectiv -motivationale. Prin insusirea notiunilor matematice copilul isi formeaza deprinderi de lucru, deprinderi de a rezolva situatii problema in contexte variate, deprinderi care devin utile in activitatea lor practica si pot influenta copilul in plan atitudinal si social.
Ce invata copilul in aceste activitati?
o                    sa inteleaga relatiile spatiale, sa plaseze diferite obiecte in spatiu ori sa se plaseze pe el insusi in functie de un reper dat;
o                    sa perceapa desfasurarea unor evenimente temporale in raport cu propriile activitati;
o                    sa realizeze clasificari de obiecte dupa diferite criterii
o                    sa realizeze serieri de obiecte dupa diferite criterii;
o                    sa stabileasca relatii intre obiecte si grupuri de obiecte dupa diferite criterii realizand comparatii;
o                    sa construiasca diferite structuri dupa un model dat;
o                    sa numere de la 1 la 10;
o                    sa plaseze o cifra in interiorul sirului crescator sau descrescator;
o                    sa identifice pozitia unui obiect intr-un sir utilizand numerarul ordinal;
o                    sa recunoasca, sa denumeasca sa construiasca si sa utilizeze formele geometrice;
o                    sa masoare lungimi, inaltimi, latimi utilizand unitati de masura nestandardizate;
o                    sa masoare greutatea obiectelor;
o                    sa masoare timpul;
o                    sa inteleaga valoarea unui obiect cu ajutorul banilor;
o                    sa compuna probleme simple implicand adunarea si scaderea;

Cunoasterea mediului
Obiective urmarite:
o                    cunoasterea unor elemente ale lumii inconjuratoare (corpul uman, plante, animale, obiecte);
o                    recunoasterea unor schimbari si transformari din mediu;
o                    explorarea si descrierea verbala sau grafica a unor obiecte, fenomene, procese din mediul inconjurator folosind surse de informare diverse;
o                    cunoasterea unor elemente ale mediului social si cultural;
o                    cunoasterea existentei corpurilor ceresti, a vehiculelor cosmice.
Educatie pentru societate
In cadrul acestei activitati sunt urmarite urmatoarele categorii de obiective:
o                    cunoasterea si respectarea normelor necesare integrarii in viata sociala, precum si reguli de securitate personala;
o                    adaptarea comportamentului propriu la regulile grupului in care traieste (familie, gradinita)
o                    sa traiasca in relatiile cu cei din jur stari afective pozitive, sa manifeste prietenie, toleranta, armonie, concomitent cu invatarea autocontrolului;
Educatie muzicala
In cadrul acestei activitati sunt vizate urmatoarele obiective:
o                    sa recunoasca si sa identifice melodii vocale si instrumentale;
o                    sa faca recunoasteri melodice pe text;
o                    sa continue melodia inceputa si sa o completeze;
o                    sa exprime starea de spirit pe care io creeaza o melodie;
o                    sa-si exprime motivat preferinta muzicala;
o                    sa exprime si sa respecte regulile unei cantari corecte;
o                    sa cunoasca simbolistica unui cantec.



Educatie artistico-plastica
Obiective:
o                    sa respecte pozitia corecta a corpului fata de suportul de lucru pentru o buna coordonare oculo-motorie;
o                    sa utilizeze corect instrumentele de lucru;
o                    sa traseze linii in duct continuu, in diferie pozitii pentru a reda imaginea unor obiecte;
o                    sa completeze siluete desenate de catre educatoare;
o                    sa aplice culoarea pe suprafete date libere;
o                    sa obtina efecte plastice prin combinarea culorilor sau a altor tehnici invatate;
o                    sa modeleze prin miscari translatorii, circulatorii, de adancire, de aplatizare.
Activitati practice
Obiective urmarite:
o                    sa cunoasca si sa utilizeze unelte simple de lucru;
o                    sa sesizeze modificarile materialelor in urma prelucrarii lor;
o                    sa identifice , sa proiecteze si sa gaseasca solutii pentru realizarea temelor propuse;
o                    sa efectueze operatii simple de lucru cu materiale din natura si sintetice;
o                    sa fie capabil sa realizeze lucrari practice inspirate in natura si viata cotidiana, valorificand deprinderile de lucru insusite;
Educatie fizica
Obiective generale:
o                    intarirea sanatatii, fortificarea, calirea organismului, stimularea motricitatii generale;
o                    favorizarea dezvoltarii fizice armonioase: formarea tinutei corporale corecte, invatarea schemei corporale si posibilitatile motrice ale segmentelor corpului;
o                    dezvoltarea unor calitati motrice: viteza, indemanare, forta, rezistenta;
o                    formarea deprinderilor motrice de baza;
o                    educarea componentelor spatio-temporale si a capacitatii de orientare in spatiu;
o                    formarea si educarea unor trasaturi pozitive de caracter si vointa, a cinstei, corectitudinii, a perseverentei, curajului, initiativei in actiune si competitivitatii;
o                    insusirea unor cunostinte si formarea unor deprinderi de igiena personala si colectiva.

Un comentariu: